Guruló fagyizó

A Bagaméri fagyizás újragondolva.

Fagylaltos kocsik hűtéstechnikája régen és ma.

2017. február 14. 21:28 - GelatoMoblie

A sózott jégtől az inverteres kompresszorig.

Fagylaltos kocsik már akkor is járták az utcákat, amikor még nem léteztek elektromos árammal működő háztartási hűtőszekrények sem. Azokban az időkben a konyhákban "jégszekrényekben" tárolták a romlandó élelmiszereket, a jégtömböket pedig a "jegesemberektől" vásárolták. Bővebben erről itt. A fagyiskocsik hűtését is jéggel oldották meg a múlt század közepén, de mivel az olvadó jég hőmérséklete csak 0 Celsius fok, az önmagában nem lett volna elegendő a fagylalt hűtéséhez.

 

 

Apám 1959-ben kezdett fagylaltot árulni fagyis triciklivel, tőle hallottam, hogyan is tudták megoldani a fagylalt hűtését. Az ő triciklijükben csak 1 db fagylalt "tégely" volt, ami gyakorlatilag egy horganyzott bádog edény volt. Akkor még nem létezett a HACCP rendszer, a rozsdamentes acél is "űrtechnika" volt még. A fagyis kocsi tulajdonképpen egy kerekekre szerelt fa láda volt, ebbe állították bele a bádog edényt, és az edény és a láda oldala közötti résbe tették a jeget. Hogy biztosítani tudják a megfelelő hőfokot, a jeget apróra törték, és miközben bedöngölték a a helyére, sót szórtak rá. Azt mindenki tudja, hogy a sótól elolvad a jég, de mivel a sós víz olvadáspontja sokkal alacsonyabb mint a tiszta vízé, eközben jóval fagypont alá tudták hűteni a bádog edényt. Természetesen csak addig, amíg a jég el nem olvadt. A tároló hőmérsékletét szabályozni nem lehetett, induláskor a fagylalt kőkeményre fagyott, délután meg már olvadt. Ez abban az időben nem zavarta a vevőket, de a szigorodó higiéniai előírások miatt hamarosan eltűntek az utakról a jéggel hűtött fagyis triciklik.

Az aktív hűtés nélküli fagylaltos kocsik a mai napig is léteznek, az olasz gyártók többsége most is hasonló módszerrel oldja meg a fagylalt hűtését. A tároló teret egy speciális zselés anyaggal veszik körbe, ami több órán keresztül tudja biztosítani a szükséges hőmérsékletet. Ezekben a triciklikben már van hűtőkompresszor is, de az csak hálózati áramról működik. Este lehűtik a "jégakkukat", és amíg ki nem olvadnak, addig lehet árulni a fagylaltot. 4-5 óra üzemidőt szoktak megadni a gyártók, ami nem túl sok, és ráadásul a hűtött tér hőmérsékletét sem lehet szabályozni. Ezért az ilyen triciklik használhatósága eléggé korlátozott, gyakorlatilag csak rendezvényeken, vagy fix helyeken használhatók, ahol rendelkezésre áll a 230V-os hálózati áram.

A fagyis triciklik akkor jelentek meg hazánkban újra az utakon, amikor elkezdték gyártani az egyenáramról működő kompresszorokat. A legtöbb fagylaltos triciklibe (pl. Jo-Ha) a Danfoss BD50F kompresszorát szerelték, sokáig nem is volt más alternatíva, így ezt használtuk mi is. De a 2,5 cm3-es lökettérfogatú kompresszor hűtőteljesítménye nagy melegben gyakran kevésnek bizonyult, így ma már ezt a kompresszort semmiképpen sem ajánlanám fagylalt mozgó árusításhoz.

Sokkal jobban hűtöttek a Yamaha Jog robogókból gyártott Unimotor 2000 triciklikbe épített áttekercselt OF1033-as hűtőkompresszorok, de azoknál gyakran volt probléma az újraindulással, és néhány év után meg is szűnt a gyártásuk.

A legjobb egyenáramú kompresszor a Danfoss BD150F volt, de sajnos 2015-ben annak is megszűnt a gyártása. Ez a 6,5 cm3-es lökettérfogatú kompresszor tökéletesen megfelelt a fagyisoknak, a kb. 150W hűtőteljesítménye bőségesen elég volt a legnagyobb kánikulában is, mégsem merítette le az akkumulátorokat.

Mivel a Danfoss BD150F kompresszor már nem beszerezhető, a jelenleg kapható BD80F kompresszor hűtőteljesítménye viszont csak 78W, ami kb. a fele a BD150F-nek, ezért keresni kellett egy új megoldást a fagyiskocsik hűtésére.

Kézenfekvőnek tűnt, hogy építsünk be egy 230V-os kompresszort, és működtessük inverterről. Ma már elérhető áron kaphatók tökéletes szinusz hullámú inverterek, amikről gond nélkül lehet rövidrezárt forgórészes villanymotorokat is működtetni. Sajnos ez nem olyan egyszerű feladat, mint elsőre gondolnánk, mert a hermetikus hűtőkompresszorokba épített villanymotoroknak az esetek többségében terhelés alatt kell elindulnia. Emiatt az induló áramfelvételük 10x akkora, mint az üzemi áramfelvétel, amit a legtöbb inverter nem bír el. Sok kísérletezés után sikerült megtalálni azt a kompresszort, aminek a hűtőteljesítménye elegendő a fagylalt hűtéséhez, és biztosan indul inverterről is. Jelenleg ezt a rendszert tartom a legmegfelelőbbnek a fagylaltos kocsik hűtéséhez.

 elektromos szekreny

Több évtizede árulunk fagylaltot, a saját bőrünkön tapasztaltuk meg, hogy a hűtésnek bombabiztosnak kell lennie. Nincs annál dühítőbb, mint amikor hét ágról süt a nap, a tricikliben pedig olvad a fagylalt. Vagy rimánkodni kell a szerelőnek, hogy jöjjön és javítsa meg a hűtést, közben meg telnek a napok. A szezon rövid, minden elvesztegetett nap veszteség.

Szinte minden gyártó fagyiskocsiját kipróbáltuk, már, amit kapni lehetett, de egyik sem felelt meg az elvárásainknak. Ezért fejlesztettünk ki egy olyan mobil fagylalt értékesítési rendszert, amit bátran merünk ajánlani a kollégáknak. Az általunk gyártott fagylaltos kocsik hűtőrendszere tökéletesen hűt még 40 fokban is, miközben akár 24 órán keresztül is működik a beépített akkumulátorokról. A fagylalt tárolóink szigetelése 10 cm vastag injektált poliuretán hab, a hűtőrendszer minden eleme vörösrézből és rozsdamentes acélból készül, ez garantálja a hosszú élettartamot. A hőfokszabályzás digitális vezérlésű, a hűtött tér hőmérséklete pontosan szabályozható. Az általunk használt kompresszorra és az inverterre a gyártó 3 év garanciát ad, ami szintén az üzembiztos működés záloga.

GelatoMobile

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://gurulofagyizo.blog.hu/api/trackback/id/tr6212258816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.